Kenali 5 jenis makanan redakan migrain!

Assalamualaikum readers...

Selamat sejahtera...






Migrain merupakan sejenis sakit kepala yang dihidapi ramai. Bagaimana migrain berlaku belum dapat dikenal pasti sepenuhnya tetapi ianya melibatkan penguncupan dan pengembangan saluran darah ke otak. 

Banyak faktor yang menyumbang kepada migrain seperti stress, cuaca, haid, pengambilan kafien secara berlebihan, alkohol dan tidur yang tidak mencukupi. Gejala boleh menjadi teruk dan mengganggu kegiatan seharian kerana kebiasaannya individu yang diserang migrain memerlukan rehat kerana serangan migrain boleh berlaku berterusan di antara satu hingga dua jam dan menyerang beberapa kali dalam seminggu. 

Sekiranya uollsss penghidap migrain dan mahu mencari kaedah semula jadi mengurangkan masalah ini, makanan berikut boleh diamalkan dalam diet harian anda:



Brokoli





Biasanya migrain akan menyerang apabila tubuh mula mengalami kekurangan magnesium dalam tubuh. Ketika ini sel-sel migrain akan mula aktif. Bagi mengelakkan berlaku kekurangan ini, pengambilan sayuran hijau yang tinggi kandungan isoflavon seperti brokoli adalah amat digalakkan. Brokoli mampu menyeimbangkan kekurangan magnesium dalam tubuh sekaligus menghindari migrain.

Yogurt



Yogurt aka susu masam diakui mempunyai Vitamin B yang bermanfaat untuk kesihatan dan fungsi tubuh agar berfungsi dengan baik. Vitamin yang dikenali sebagai riboflavin ini berperanan untuk menambah tenaga dan dapat meredakan rasa sakit di bahagian kepala.

Telur



Kandungan protein yang terdapat dalam telur dapat membantu mengawal kadar glukosa dalam darah dan seterusnya memberikan tenaga kepada tubuh untuk menjalankan aktiviti sepanjang hari tanpa gangguan sakit kepala. Pengambilan telur separuh masak semasa sarapan adalah amat baik untuk memberikan tenaga kepada tubuh!

Bayam



Wanita yang datang bulan kehilangan banyak magnesium dalam badan, dan sekiranya uollsss tak bersedia migrain mungkin akan menyerang! Jangan ambil sebarang ubat tahan sakit untuk melegakan sakit, sebaliknya sediakan semangkuk sayur bayam di rumah! Bayam tinggi dengan magnesium dan kaya dengan mineral yang membantu masalah uollsss.

Susu rendah lemak




Minuman yang kaya dengan kalsium ini membantu mengatasi ketegangan pembuluh darah yang akan mempengaruhi transmisi impuls saraf. Bila migrain mula menyerang, kepala akan menjadi berat dan dada berdebar-debar. Pengambilan kalsium yang secukupnya membantu uollsss mengurangkan masalah tersebut.

Selain daripada pengambilan makanan yang disarankan di atas, terdapat beberapa cara lain untuk mengelakkan migrain:

Senaman ringan

Luangkan masa selama 30 minit sehari untuk bersenam atau melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh untuk membantu uollsss mendapat tubuh dan minda yang sihat!

Kenalpasti cuaca

Dalam keadaan cuaca yang tidak menentu rancang waktu uollsss berada diluar rumah. Jangan terlalu lama berada di luar rumah atau di pejabat dalam cuaca yang terlalu panas kerana kebarangkalian diserang migrain adalah tinggi

Jangan abai makanan

Makan tepat pada waktunya kerana perut kosong akan meningkatkan possibility untuk diserang migrain!

Makan suplemen yang sihat, semulajadi dan berkesan!

Set Migrain Shaklee mengandungi Ostematrix dan juga B Complex! Fungsi-fungsi setiap vitamin adalah seperti berikut:


Ostematrix




Dikenali sebagai pil kalsium yang bukan sahaja menguatkan tulang tetapi juga mampu meringankan stress!Bertindak sebagai transmisi impuls saraf ke otak. Mengandungi magnesium yang mencegah kekejangan pembuluh darah yang merupakan salah satu punca migrain dan mengurangkan frekuensi sakit kepala!



B-Complex




Mengawal fungsi saraf dan bersifat anti stress. Riboflavin (B2) menambah simpanan tenaga dalam otak dan menambah aliran darah ke otak. Nak tau lebih lagi berkenaan B-Complex, boleh baca entri nie ye!

Bagi kebanyakan pengidap migrain, solusi terbaik mengurangkan sakit migrain ialah dengan menelan ubat penahan sakit (panadol)! Pengambilan ubat penahan sakit untuk jangka masa yang panjang adalah tidak digalakkan...

Cuba tukar corak pemakanan seharian uollsss dan amalkan cara hidup yang sihat bagi mengurangkan kekerapan migrain yang uollsss alami! Alternatif lain yang uollsss boleh ambil ialah dengan pengambilan suplemen yang sihat, semulajadi dan berkesan seperti Set Migrain Shaklee yang umi mentioned kat atas...



Nak oder?


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU


Comments

  1. Memang ostematrix patut ada di rumah semua orang. Migrain ni boleh menyerang tak mengira masa... langkah awal, amalkan pengambilan setiap hari. bukan migrain je hilang, tulang pun kuat dan sihat... Betul tak?


    Apa Itu Gastrik? Bagaimana Merawatnya?

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah migrain masih diperingkat awal...mungkin suka minum susu dan yogurt.

    Kuat ingatan dengan omega 3

    ReplyDelete
  3. Migrain dtang memang tak kira masa.berdenyut denyut..nak buat kerja pun sakit. Nasib baik ada OsteMatrix

    ReplyDelete
  4. cegah dari awal lebih baik kan,, daripada nak merawat time sakit, sb time sakit tu kita tak sabar2 nak sihat, jadi kalu lambat2 boleh jadi naik hantu..hehe

    Jadi, jaga pemakanan dari awal tu lebih baik..

    RAHSIA BUAH KIWI

    ReplyDelete
  5. Memang betul..migrain datang tak tentu masa.oste dan b complex wajib ada di rumah.

    ANAK BIJAK DENGAN OMEGA GUARD

    ReplyDelete
  6. walaupun tak pernah ada migrain, tp ostematrix mmg sntiasa ada dirumah untuk tulang saya sebab tak minum susu..

    Menu Ibu Menyusu Badan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Paling Best Untuk Pudarkan Parut Jerawat Yang Hitam Dan Berlubang-Lubang di Muka!

Omega Guard...Minyak Ikan Terbaik Di Dunia!

7 tips mengatasi morning sickness dengan selamat dan berkesan!