Tips Atasi Lingkaran Gelap Bawah Mata Agar Tidak Kelihatan Seperti Kungfu Panda!

Assalamualaikum WBT dan selamat sejahtera,


Memiliki wajah yang cantik sememangnya menjadi dambaan setiap wanita. Kalau boleh, dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki mesti cantik dan bersih, betul tak? Namun begitu, dek kerana terlalu sibuk dengan urusan kerja dan rumhatangga, penjagaan mata seringkali di abaikan! Sedar tak sedar, lingkaran gelap mula terbentuk di bawah mata, eye bag mula kelihatan dan kedutan halus di sekeliling mata mula timbul. Apabila mata dah seperti panda, baru lah gigih mencari tips atasi lingkaran gelap bawah mata agar tidak kelihatan seperti Kungfu Panda, ye tak?






Faktor Yang Menyebabkan Terjadinya Lingkaran Gelap Bawah Mata!

Masalah lingkaran gelap bawah mata sering dikaitkan dengan cara hidup yang kurang sihat seperti kurang tidur atau terlalu lama mengadap komputer atau laptop menyebabkan mata menjadi letih kerana terpaksa 'bekerja' lebih masa dari yang sepatutnya! Jika keadaan ini berlarutan, lama kelamaan pembuluh darah di kawasan mata akan jelas kelihatan dan terbentuk lah lingkaran gelap yang tidak diingini di bawah mata!

Selain daripada itu, faktor keturunan juga berkait rapat dengan masalah dark circle ini. Jika anda seorang yang mengamalkan gaya hidup sihat, tetapi tetap juga mengalami masalah dark circle di sekeliling mata, perhatikan wajah ibu dan ayah anda dengan teliti. Sekiranya salah seorang atau kedua-duanya mempunyai lingkaran gelap di sekeliling mata, maka tidak hairanlah jika anda mewarisinya!

Semakin meningkat usia seseorang, kandungan kolagen di dalam badan akan semakin kurang! Kulit juga akan semakin menipis dan tembus pandang, menyebabkan lingkaran gelap bawah mata mudah terbentuk dan jelas kelihatan.  

Tips Mesti Cuba!

Banyak sangat petua dan tips yang kak Y terbaca di Internet mahupun buku-buku petua tentang bagaimana untuk menghilangkan lingkaran gelap bawah mata. Rasanya, kalau nak disenaraikan disini, mahu panjang berjela entri ini nanti!hehehehe...Kak Y senarai pendekkan tips pilihan yang kak Y rasa sesuai dan mudah untuk diamalkan oleh anda yang tengah mencari-cari tips untuk hilangkan lingkaran gelap bawah mata:


Minum air suam secukupnya 
Pastikan anda meminum air suam sekurang-kurangnya 8 gelas sehari atau lebih! Sekiranya anda bukan penggemar air suam, mulakan dengan meminum 2-4 gelas sehari, dan apabila sudah biasa, gandakan kepada 8 gelas sehari. Air membantu mengelakkan dehidrasi yang menyebabkan kemunculan lingkaran gelap bawah mata.


Jadikan tomato dan hirisan timun sebagai eyemask 
Selalu kalau tengok movie mesti  ada scene yang si perempuan akan tepek bedak sejuk kat muka dan hirisan timun kat mata. Sambil pakai baju tidur, betul tak? ha, jika ada lebihan tomato atau timun di rumah, jangan di buang ya. Hiris nipis-nipis dan tepekkan di kedua-dua belah mata anda selama 30 minit.  Hirisan timun dan tomato boleh membantu mencerahkan bahagian sekeliling mata dan menyegarkan mata yang keletihan.



Uncang teh sebagai penyejuk mata 
Uncang teh yang telah digunakan jangan terus dibuang ya! Sebaliknya, ia boleh digunakan sebagai penyejuk mata dengan meletakkannya di atas mata anda selama 30-45 minit. Anda akan berasa segar selepas itu! Tetapi, umi ingatkan kat sini, jangan lah letak uncang yang telah bercampur dengan gula dan susu pula, nanti dihurung semut pula!


Pastikan tidur yang mencukupi 
Tidur yang cukup bukan sahaja menyihatkan badan, tetapi juga mata ya! Kepada yang sering tidur lewat dan bangun awal pagi, cubalah untuk tidur lebih awal agar badan dan mata anda memperolehi rehat yang secukupnya.


Gunakan eye roller atau eye cream
Eye roller ni fungsinya seperti alat mengurut mata. Sambil-sambil mengadap laptop atau komputer, boleh roll di sekeliling mata bagi merehatkan mata anda agar berasa segar dan bertenaga. Dengan cara ini, peratusan untuk lingkaran gelap bawah mata terbentuk adalah sedikit! Penggunaan eye cream yang sesuai mampu mengurangkan gejala lingkaran gelap bawah mata dengan cepat. Disini umi cadangkan Enfuselle Eye Treatment sebagai penyelesaian kepada masalah lingkaran gelap bawah mata anda!

Kenapa Perlu Guna Enfuselle Eye Treatment?


Krim ini boleh mengurangkan eye bag dan lingkaran hitam dengan cepat, mudah dan berkesan. Kelebihan yang nyata ialah mampu mengurangkan kemunculan garis-garis halus serta kedutan sekaligus menghilangkan sembap bawah mata dengan membekalkan nutrien yang mencukupi di kawasan tersebut. 

Terbukti Secara Klinikal  iaitu :-
  • 233% mampu mengurangkan kedutan dalam masa DUA Minggu
  • 120% meningkatkan kekenyalan dan keanjaan kulit dalam masa DUA Minggu
  • 209% mampu kurangkan garis-garis halus dalam masa LAPAN Minggu
  • 32% tingkatkan kemampuan kulit untuk menahan lembapan dengan lebih lama iaitu dalam masa LAPAN Minggu
  • Tona Kulit Lebih Sekata
  • Kandunagn Botani Anti-Penuaan dan Vitamin Cyang memberi kesan pasa kulit halus dan nipis (Khusus bahagian mata)
  • Hipoalergenik, Diakui oleh pakar Oftamologi selamat untuk pengguna kanta lekap.

Kesan penggunaan eye treatment boleh nampak seawal 2 minggu tau! Jom baca testimoni pengguna yang telah berjaya mengurangkan lingkaran gelap bawah matanya dengan menggunakan Enfuselle eye treatment.




Ha, selepas ini tiada lagi pertanyaan dari kawan sepejabat tentang mata panda anda seperti, "kau tidur lambat ke malam tadi?" atau " kau ni tak sihat ke, mata sembap aje!". Dengan penggunaan yang konsisten, Enfuselle eye treatment bukan sahaja mengurangkan lingkaran hitam bawah mata anda tetapi juga menghilangkan kedut-kedut halus di sekeliling mata dan juga kantung mata anda! 

Jadi apa tunggu lagi? Segera hubungi kak Y jika anda sudah tidak tahan lagi mengadap cermin dengan lingkaran bawah mata yang semakin hari semakin menebal tu! Harga satu tiub Enfuselle eye treatment yang mengandungi 15ml adalah sangat berpatutan iaitu RM56 sahaja dan boleh tahan sehingga 2 bulan! Wow, sangat menjimatkan bukan?


~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

kak Y
ID: 1078743

call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302

add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan

Like FB Page:
 Nyhealthybeautywealthy

emel:
 yatiesams@gmail.com

COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU



~DISCLAIMER~
Segala perkongsian di dalam blog umihabibi82.blogspot.com adalah merupakan perkongsian peribadi. Segala hasil penulisan adalah melalui pembacaan dan seminar kesihatan. 
Testimoni juga dirujuk kepada pengguna asal Shaklee tanpa membuat sebarang ubahsuai.
Segala hasil penulisan dan testimoni juga bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh dan menganalisa apa jua penyakit dan masalah kesihatan.
Pembaca yang mempunyai masalah kesihatan dinasihatkan untuk merujuk doktor atau pakar.













Comments

  1. tips yg bagus :) semua kat atas tu nani boleh follow cume satu je.... tidur yg cukup... salah satu penyebab eyebag... Dah terbiasa tidur lewat.. Sigh**

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kite nani, akak nie pulak ade anak kecil, tdo memang x menentu, kadang cukup, kadang tak cukup...

      Delete
  2. Lama dh ada masalah ni..Tp tak mau hilang juga..huhu degil btl eyebag ku!

    ReplyDelete
  3. Oh mata panda.. mcm kena tumbuk pon ada.. wajib dihilangkan ni.. hehe

    ReplyDelete
  4. kak ila pun ada ni...adoii beg channel lagi kat bawah mata nih hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Petua Paling Best Untuk Pudarkan Parut Jerawat Yang Hitam Dan Berlubang-Lubang di Muka!

Omega Guard...Minyak Ikan Terbaik Di Dunia!

7 tips mengatasi morning sickness dengan selamat dan berkesan!