ALFALFA

ALFALFA...Raja Segala Tumbuhan...


As salam readers...Hari nie nak  mulakan blog dengan asal usul dan kelebihan Alfalfa...JOM kite study sket pasal vitamin hebat nie!

Alfalfa merupakan sejenis tanaman herba yang telah wujud sejak beribu2 tahun dahulu. Sejarah terawal penggunaan Alfalfa ditemukan pada 6000 tahun dahulu di Iran. Perkataan Alfalfa merupakan berasal dari Bahasa Arab yang bermaksud "Bapa Herba". Alfalfa ialah nama sepohon pokok yang tumbuh di kawasan gurun. Akarnya berkeupayaan untuk tumbuh sedalam 30 kaki ke dalam tanah untuk mencari air. Pada kedalaman tersebut, tanah kaya dengan mineral. Oleh itu, daun 'Alfalfa" mengandungi zat-zat yang tidak dijumpai dalam buah-buahan atau sayur-sayuran lain seperti vitamin A,C,B1,B6 dan K serta protien, kalsium, karotena, zink, besi dan kalium. Nama saintifiknya Medicago sativa dan bahagian2 yang biasa digunakan ialah pucuk, daun, batang dan akar.

Dalam ilmu perubatan Cina, tumbuhan herba ini digunakan untuk merawat pelbagai masalah saluran penghadaman dan buah pinggang.

Manakala pengamal perubatan Ayurveda di India sering menggunakan herba ini untuk membantu penghadaman. Selain itu, ia telah digunakan untuk merawat edema dan artritis.


Medicago Sativa
Salah satu keistimewaan alfalfa ialah ia bertindak sebagai bahan diuretik dan penghadaman kerana ia bertindak seperti julap dalam alam semula jadi. Alfalfa juga dikenali untuk membantu dalam mengawal selia pergerakan usus dan meningkatkan proses pencernaan yang seterusnya membantu dalam asimilasi yang lebih baik daripada makanan yang diambil. Alfalfa juga sangat berkesan untuk merawat kembung perut dan juga keradangan pundi kencing.

Antara kelebihan2 lain Alfalfa ialah:
  • merawat penyakit jantung dan masalah arteri
  • merawat masalah gangguan pernafasan seperti sinus, alahan dan athma
  • membantu membina sistem imuniti untuk masalah perut seperti masalah penghadaman, angin dan asid berlebihan dalam perut
  • bagus untuk melebatkan rambut
  • Membantu menyembuhkan luka selepas pembedahan
  • Melegakan ketidakselesaan semasa haid (wanita)
  • Membantu melembutkan arteri darah dan merupakan rawatan semulajadi untuk mengelakkan tekanan darah tinggi
  • Berkesan merawat kencing manis secara semula jadi
Wah2, mmg serba guna lah alfalfa nie ye..patutlah dipanggil Bapa Herba!Macam2 boleh... Hmmm....ok lah, setakat ini dulu ye cayang2 sekalian, nant umi akan sambung lagi tentang kandungan vitamin2 dan mineral2 yang terdapat dalam Alfalfa nie...

OPSSS...

Sblm tu, meh kite tgk dulu testimoni pengguna Alfalfa SHAKLEE yang hebat nie!!!






Alfalfa didatangkan dalam 2 saiz iaitu Small (S) dan Large (L)

~Pengedar Shaklee Kuantan Pilihan Anda~

Yatie
ID: 1078743
call/sms/whatsapp/telegram:
0199774302
add & pm: 
FB Norhayati binti Mazlan
Like FB Page:
 Lemari Vitaminku
emel:
 yatiesams@gmail.com
COD area 
Sekitar kawasan Kuantan

Penghantaran seluruh Malaysia melalui POSLAJU








Comments

Popular posts from this blog

Petua Paling Best Untuk Pudarkan Parut Jerawat Yang Hitam Dan Berlubang-Lubang di Muka!

Omega Guard...Minyak Ikan Terbaik Di Dunia!

7 tips mengatasi morning sickness dengan selamat dan berkesan!